De afwezige teammanager genereert een slecht werkend team
Teamtrainingen zijn niet alleen voor de teammedewerkers, óók voor de teammanager(s). Want als die niet goed leiding geven, is een team sowieso stuurloos, ten einde raad en wellicht ten dode opgeschreven. Een afwezige teammanager zonder betrokkenheid met het team, leidt tot niets.
Ik werd gebeld door een afdeling van een ministerie. Of ik een team van het ministerie een training wilde geven. Het team functioneerde namelijk niet goed en daar moest nodig verandering in komen.
We spraken af de training in een ruimte van het ministerie te gaan houden. Op de afgesproken dag en op het afgesproken tijdstip stond ik in een lege zaal. Ik wachtte een paar minuten, maar na een half uur was er nog steeds niemand. Ik belde de teammanager, die verrast reageerde. ‘Zijn ze er nog niet?’ Hij kon het niet weten want hij zat ziek thuis. Toen ik liet weten dat een manager ook altijd bij de training van zijn team aanwezig moest zijn, liet hij weten: ‘De training is voor hen belangrijk, niet voor mij’.
Daarmee werd voor mij veel duidelijk over zijn manier van leiding geven: Hij bepaald en zij moeten doen. Hoe kun je dan motivatie van je teamleden verwachten? Een team zonder betrokken leidinggevende is geen team. Afijn, na drie kwartier waren de twaalf teamleden binnengedruppeld. Zij zagen het duidelijk niet zitten de training te volgen. Er was totaal geen motivatie.
Frustratie over de teammanager en zijn leiderschap
We deden een voorstelrondje en spraken over de leerdoelen van die dag. Het was duidelijk dat er veel frustratie zat bij de mensen. Frustratie over de teammanager en zijn leiderschap. Hoe kan het ook anders. Hoe kun je nu leiding geven als je er zelf niet bij bent? Als je je als leider (niet eens) afmeldt voor een teamtraining?
We gingen verder met enkele oefeningen, maar het werd al vrij snel duidelijk dat we niet verder kwamen zonder de teamleider erbij. Veel frustratie vanuit het team had met de manager te maken. En met die frustratie konden we – zonder de ‘frustreerder’ (de teammanager) – niet verder. Daar konden we niet aan werken. Onderling konden de teamleden goed met elkaar door een deur. De enkele frustraties die binnen het team speelden, hadden we snel opgelost. Iedereen stond daar wel voor open.
Het was heel triest dat de teammanager zelf niet aanwezig was. De manager moet er altijd bij zijn. Want bij een teamtraining gaat het erom dat iedereen zich open en kwetsbaar opstelt. Niet alleen de teamleden, ook de leidinggevenden. Want dat mag en moet je van elkaar verwachten. Teamleden willen ook graag weten wie de leider is en hoe diegene is als persoon. Dan kun je op elkaar afstemmen. Van daaruit kan diegene respect en vertrouwen winnen.
Respect en vertrouwen in de teammanager was volledig afwezig
Dat respect en vertrouwen was bij dit team volledig afwezig. De training was goed voor het onderlinge vertrouwen en de onderlinge verstandhouding, maar die was al goed zo bleek. In de ogen van de manager functioneerde het team niet goed. Echter in de ogen van het team functioneerde de manager niet.
Wil je dus betere resultaten scoren als manager, wil je betere resultaten van je team, laat je dan zien. Laat zien wie je bent, wat je wilt en wat je kunt. Dán kun je resultaten halen, gaan scoren. Niet eerder!
En de teammanager uit dit verhaal? Ik heb geen idee hoe het met hem en het team is afgelopen. Ik heb een paar keer contact gezocht naderhand om te horen hoe het nu verder ging. Wellicht raad je het al: ik kreeg geen contact met hem…
Wat ik ervan heb geleerd en hier graag met jou deel: teamtrainingen en veranderingsprocessen slagen alleen mét de manager. Sinds bovenstaande training is dat een absolute voorwaarde voor mij geworden om een trainingstraject in te gaan. Geen manager, geen training!
Wil jij een leerzame ervaring met het complete team? Ga dan naar de volgende pagina