Hoe word je een goede directeur van je bedrijf én van je eigen leven?
Directeur zijn is leuk, mag leuk zijn en kan leuk zijn. Maar als je erachter komt dat jouw manier van leiding geven niet werkt (ze luisteren niet). En thuis jouw vrouw en kinderen ook nog eens voor onoplosbare moeilijkheden zorgen, dan kun je echt vastlopen. Zowel zakelijk als privé. Wil je dat voorkomen? Of wil je dat genezen? Probeer dan de aanwijzingen in dit blog eens uit. Je zult versteld staan van het resultaat.
Want hoe lastig is het om op alle fronten goed te zijn, om op alle fronten goed te scoren? Heb je net je bedrijf weer op de rit, begint je vrouw thuis moeilijk te doen en zitten de kinderen tegen je aan te schoppen. Heb je thuis de boel weer in harmonie weten te krijgen, heb je ineens moeilijkheden met personeel dat niet naar je luistert.
Hoe kom je daar uit? Is dat mogelijk? Is het mogelijk om op alle fronten goed te zijn? Wat je sowieso kunt doen is op alle fronten je best te doen en als dat op een juiste manier gebeurt, zul je merken dat anderen jou gaan helpen de doelen te realiseren. Zowel op zakelijk gebied als aan het thuisfront. Maar dat is pas wanneer je echt met anderen in gesprek gaat, open en eerlijk, én ook jouw eigen kwetsbaarheid durft te laten zien.
Uiteraard moet je ook af en toe sterk zijn. Het is niet de bedoeling dat men na onze trainingen een huilend kwetsbaar hoopje mens wordt. Maar bij tijd en wijle je gevoel aan een ander tonen, is een uitstekend middel. Hoe en wanneer je dat het beste kunt doen, kun je bij ons leren via onze unieke, zelf ontwikkelde manier van trainen waarin NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) wordt gecombineerd met het Paard als Spiegel.
Voorbeeld: secretaresse was bang voor haar directeur
Ik zal je een voorbeeld geven van een directeur die merkte dat zijn secretaresse bang voor hem was. Hij wist niet hoe hij dat kon veranderen. Hij was één van een groep directeuren die bij mij een training volgde. Iedere directeur had zo zijn eigen doel. Deze gaf aan de situatie graag te willen veranderen. ‘Elke keer als ik binnen stap, duikt mijn secretaresse weg achter de balie’, vertelde hij.
Ik liet hem de ring met het paard in lopen met als opdracht het paard te zien als een medewerker van zijn bedrijf. Ermee omgaan zoals hij met elke medewerker om gaat. Hij stapte de paardenbak in, kordaat. Pakte met één hand de halster van het paard stevig vast en zijn andere hand zette hij krachtig op de neus van het paard. Het paard schrok, steigerde en stuiterde achteruit.
Het paard doet raar. Ik toch niet?
‘Wat gebeurt er nu’, vroeg ik hem. ‘Het paard doet raar. Ik doe toch niets raars’, zei hij. ‘Je pakt het paard stevig vast, alsof je hem onder controle wilt hebben’, zei ik. ‘Maar dat is toch logisch, ik ben de directeur. Ik moet alles onder controle hebben.’ ‘Je ziet dat het paard dat niet fijn vindt’, zei ik. ‘Dat is zijn primaire reactie. Deze reactie zit ook in mensen. Het paard reageert op jou zoals het op een tijger reageert die hem te pakken heeft. Mensen hebben drie manieren om op zo’n actie te reageren. Of ze vluchten, of ze vechten, of ze bevriezen. Jouw secretaresse kiest er dus voor om te vluchten, onder de balie.’
Om hem te leren ervaren hoe hij dat gedrag kon veranderen, liet ik hem weer de ring in stappen. Nu met de opdracht het paard te leren kennen. Door te observeren en letterlijk te investeren in de relatie. Bij een paard kan dat bijvoorbeeld door het te aaien. Bij mensen kan dat door te vragen naar hun privésituatie, hobby’s en wat hen in het leven bezighoudt.
Toen het hem gelukt was op zo’n manier contact met het paard te maken, vroeg ik hem rustig bij het paard weg te lopen. Toen merkte hij de ‘kracht van moeiteloosheid’, want moeiteloos volgde het paard hem. Hij had de ‘Yes-set’ gecreëerd. Dat het paard onvoorwaardelijk Yes tegen hem zei en volgde.
‘Ik weet nu wat mij te doen staat’, zei hij. Toen ik hem bij een vervolgmoment weer trof, zei hij dat hij de volgende dag meteen een gesprek met de secretaresse had aangevraagd. Daarin had hij zijn manege-ervaring verteld en wat het met hem en het paard had gedaan. Zijn secretaresse werd emotioneel en zei dat ze zich ook zo opgejaagd door hem voelde zoals het paard. Door dit naar elkaar uit te spreken, ontstond er wederzijds begrip en respect. ‘Wij begrijpen elkaar nu’, zei hij. ‘Nu ik mij kwetsbaar heb opgesteld is zij ook toegankelijker geworden. Het heeft echt voor ons beiden een win-winsituatie opgeleverd.’
Kwetsbaar opstellen en echt contact maken
De secretaresse was ontzettend blij met deze openbaring van ‘haar’ directeur. Doordat hij open was, kreeg hij ook de ruimte haar openheid te tonen, waardoor de onderlinge samenwerking verbeterde.
Oftewel: één van de manieren waarop je als directeur je bedrijf en als vader en echtgenoot je gezin weer op de rit kunt krijgen is je kwetsbaar op te stellen en echt contact te maken met de ander(en). Hierdoor creëer je wederzijds begrip, respect en vertrouwen.
En wat vind jij, nu je dit blog hebt gelezen? Durf jij je ook open op te stellen? Als directeur of als de secretaresse die wil vluchten? Deel jouw ervaringen met ons. Samen sta je sterk!