Scoor jij als interimmanager wel echt op de korte én lange termijn?
Ben jij zo’n interimmanager die het onzin vindt om sociale gesprekken met mensen te voeren, omdat je er niet voor de sociale gezelligheid bent? Lees dan goed dit blog, want ik geef je tips hoe je met een sociale werkwijze tóch nog betere resultaten boekt. Waar je op de korte termijn én op de lange termijn mee scoort!
Ik neem je mee naar een praktijkvoorbeeld uit één van mijn trainingen. Naar een interimmanager die dankzij een teamtraining met behulp van paarden ontdekte hoe hij het team hechter en daardoor sterker kon maken met een sociale benadering. Het resultaat? De bedrijfsresultaten na zijn interim verandermanagementwerkzaamheden verbeterden sterk.
‘Wat kunnen deze knollen mij nou leren?’
De interimmanager in deze kwestie was door zijn directeur naar een teamtraining van mij gestuurd, om samen met zijn team aan de slag te gaan. De interim was nog een relatief jong ‘baasje’, dominant en vol hanengedrag. ‘Wat kunnen deze knollen mij nou leren’, was zijn overduidelijke openingszin naar mij toe. Het was duidelijk niet zijn idee om met een teamtraining met paarden te volgen.
Ik gaf hem als eerste van de groep de opdracht om de ring in te stappen en contact te maken met het paard. Paarden spiegelen namelijk uitstekend (menselijk) gedrag. Hij stapte druk en dominant de ring in om het paard naar hem te laten luisteren en te laten doen wat hij wilde. Het resultaat? Een bokkend, steigerend en wild paard. Zijn reactie: ‘Wat een domme knol, hier kan ik toch niks mee?’
Teamtraining tussen paard als mens
De teamleden langs de kant spraken hun herkenning uit. Zijn dominante gedrag ten opzichte van het paard was hetzelfde als binnen het bedrijf naar hen toe. Ik sprak nog geen oordeel uit en gaf nog geen feedback, eerst wilde ik ook anderen van het team bij het paard in de ring hebben. Zodat hij ook kon zien wat anderen deden en of dat wel of niet goed was en waarom dat wel of niet succes had.
De eerstvolgende in de ring – nota bene zijn secretaresse – had wel succes. Bij haar aanwezigheid bleef het paard rustig in de ring staan. Binnen enkele minuten had ze contact met het paard en liep het paard rustig, als een mak lammetje met de schouders naar beneden, achter haar aan. Super volgzaam. Van een hyper paard bij de manager tot een mak schaap bij zij secretaresse.
Anderen hadden wel succes, de manager niet
Hij was verbaasd, maar de teamleden herkenden wel waar het door kwam. Zij kenden de secretaresse als een rustig persoon die goed kon luisteren en bij wie je goed je verhaal kwijt kunt. Velen van hen gingen op het werk regelmatig bij haar langs voor een gesprekje, overleg, om zaken helder en opgelost te krijgen. Zij was niet een spannend of autoritair type, zij was er gewoon. Voor iedereen.
De andere teamleden gingen tijdens de teamtraining met paarden ook de ring in. Bij hen gebeurden ook verschillende dingen die eye openers waren voor de interimmanager. Het zette hem aan het denken. Na de lunch mocht hij weer als eerste de ring in, om te kijken of er al iets aan zijn manier van doen was veranderd oftewel verbeterd. De manager was al relaxter geworden, vond hijzelf.
‘Wat een stomme beesten, hier kan ik niks mee’
Hij stapte relaxt de ring in, maar ook dit paard begon te steigeren en bokken. ‘Ik ben toch al rustiger dan vanmorgen? Wat een stomme beesten, hier kan ik niks mee’, was zijn reactie. Hij had op dat moment nog geen reflectie naar wat zijn eigen aandeel in deze situatie was. Toen ik hem naar zijn aandeel hierin vroeg was zijn reactie: ‘Zulke reacties heb ik altijd als interim, dat heeft gewoon met mijn werk te maken. Daar ben ik wel aan gewend. Daar kan ik toch niets aan veranderen’.
Toen de teamleden reageerden door te vertellen dat ze het toch wel erg vonden hoe hij zich gedroeg, schrok hij toch wel even. Hij hoefde geen schouderklopjes, maar wilde wel enigszins gewaardeerd worden vanwege zijn werkzaamheden. Ik liet dit gevoel nog even in hem sudderen.
‘Wat doe ik dan verkeerd?’
Ik stuurde de secretaresse ook de ring in bij dit paard en wat bleek: ook nu had zij zomaar contact met het dier en had ze hem vrijwel meteen onder controle. De manager was nu toch wel flink getriggerd hoe dit hem tot tweemaal toe niet lukte en de secretaresse wel. ‘Wat doe ik dan verkeerd?’
‘Je lichaamshouding moet anders, die is veel te dominant. En je bewegingen moeten veel rustiger worden. De stand van je borstkas moet anders, je benen, schouders en mimiek moet anders en ook de stand van je hoofd heeft invloed. Haal meer adem vanuit je buik en lach eens’, vertelde ik hem.
Geef de ander de tijd om aan jou te wennen
Hij moest leren zijn tempo aan te passen aan de ander, aan de situatie. Hij ging veel te snel. De ander kreeg geen tijd om aan hem te wennen. Hij stapte opnieuw de ring in en met zijn nieuwe houding. Met rustige en kalme bewegingen lukte het hem ditmaal om contact te maken met het paard. Het paard liep kalm met hem mee. De teamtraining met paarden was geslaagd.
Een paar maanden later heb ik hem nog eens gebeld om te informeren over de resultaten op de werkvloer en hij vertelde: ‘Nu kan ik op een andere manier interimmanager zijn en toch ook resultaten blijven boeken. Ik werk nu op een meer menselijke manier. Ik heb ook meer oog gekregen voor de verbindende mensen in een groep, zoals de secretaresse. Zij bracht rust en balans in de groep en dat is ook een essentiële functie’.
De menselijke factor in een bedrijf is ontzettend belangrijk
Een goed werkend team heeft namelijk ook een sociaal iemand nodig. Je moet niet alleen technisch kijken naar wie welke taken uitvoert en waar er in een bedrijf technisch gezien gereorganiseerd kan worden. De menselijke factor is ontzettend belangrijk. Het zorgt ervoor dat je onder de werkstress toch harmonieus met elkaar overweg kunt.
Ga maar na, als collega’s ben je acht uur per dag samen. Dat is een groot deel van je leven en het is fijn wanneer je die tijd in een sfeer van harmonie en vertrouwen kunt doorbrengen. Technische vaardigheden om een functie uit te oefenen heeft iedereen . Het gaat om de manier waarop je samenwerkt. Het sociale aspect is daarin zó belangrijk!
Oók een interimmanager moet zich sociaal opstellen
En dat sociale aspect geldt niet alleen voor de mensen op de werkvloer, het geldt misschien nog wel meer voor de leider van het team. De directeur, de manager en óók de interimmanager. Dat maakt dat het werksucces en de bedrijfsresultaten op de korte termijn en vooral ook op de lange termijn goed scoren.
Ben jij een interimmanager die nog veel wil leren of ken jij interim managers die nog veel moeten leren? Neem contact met mij op, vertel mij jouw/hun naam en jij/zij zullen ervaren: paarden zijn bij uitstek geschikt om tijdens een teamtraining mensen menselijk gedrag te leren. Oók managers.