Gratis Business check?
Meld je aan

Page content

Ferdinand

Ferdinand Aukes 2Het is essentieel om de menselijke factor terug te brengen in je organisatie. ‘Maar die is er toch al?’ Helaas minder dan je denkt. Te vaak maak ik mee dat medewerkers uitgeblust zijn en zich niet gezien en gehoord voelen. Zij durven zich niet te uiten of reflecteren juist extreem veel in boosheid en frustratie naar de ‘baas’. Sympathie, wederzijds respect en begrip voor elkaar creëren vertrouwen en dat is wat ik bij jouw organisatie terug zal brengen.

Achtergrond en ervaring

Mijn vorige bedrijf hielp me veel over mijzelf te leren. Met een klein team van medewerkers onder mijn hoede was ik eenzijdig gefocust op succes en sales. Ik wilde snel rijk worden om vervolgens in flitsende auto’s te kunnen rijden en in een mooi huis te wonen, naast de vele droomvakanties die ik zou kunnen vieren. Rijk wilde ik worden, stinkend rijk. Een mega-omzet? Dat was waar ik het voor deed.
Inmidels ben ik mentaal en emotioneel miljonair. Iets wat niemand mij meer afneemt en ik door alle ervaringen bij me draag als een kostbare schat. Vanuit deze expertise help ik bedrijven en teams de samenwerking en communicatie naar een hoger niveau te brengen. Mijn persoonlijke ervaringen vormden een keerpunt, ik besloot diverse trainingen te volgen om mezelf in deze richting te ontwikkelen.

Voorbeeld uit de praktijk

Een van de vele voorbeelden bleek een team waarin het pais en free leek. Iedereen was aardig voor elkaar en zo ging men ook met elkaar om. Maar de schijn bedroog. Onderhuids was er veel frustratie. Een jonge medewerkster was nog onzeker over haar kunnen en over haar functioneren, ze presteerde onder de maat vanwege onbegrepen reacties van anderen. Dat kostte de andere collega’s vervolgens veel energie en leidde tot kopzorgen. Wat denk je wat daar de consequenties van bleken te zijn? Precies, stress, spanning en slechte samenwerking.

Tijdens de training bood een verscheidenheid aan ervaringsgerichte teamoefeningen inzicht in waar het probleem lag. Niet in de persoon zelf, maar in de onderlinge verwachtingen en de communicatie daarover. Het team leerde hier op een andere manier mee omgaan en maakte nieuwe afspraken met elkaar. Tijdens het proces leerden ze elkaar goede feedback te geven en stimuleerden ze elkaar enorm. De persoon die eerst de bottleneck van frustratie was werd verantwoordelijk gemaakt voor de wekelijkse feedbackronde en daar nam zij de leiding in. Van volledig onzeker, naar sterk en daadkrachtig. Ze voelde zich verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van samenwerking en communicatie. Prachtig.

Next level

Wil jij met jouw team naar de next level? Neem dan contact met me op.
“Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”. Beter je best doen heeft geen nut, anders doen brengt verbetering.
Wil je meer over me weten bezoek dan mijn website of een van mijn profielen op Facebook of Linkedin.

Comment Section

1 reactie op “Ferdinand


Door Tish op 2 april 2017

If my problem was a Death Star, this article is a photon toperdo.

Plaats een reactie


*