Herken je het dat in jouw bedrijf medewerkers niet goed samenwerken, ondermaats of zelfs slecht presteren? Dat je medewerkers geen team vormen? Dat ze elkaar niet steunen en helpen? En dat – hoe je hen ook stimuleert en motiveert – je team continu in de weerstand blijft? Hoe je je best ook doet?
Want het lijkt zo makkelijk, maar het is zo moeilijk: je medewerkers goed laten presteren en daardoor een goed bedrijfsresultaat boeken. Iedereen kent dat wel, bedrijven waar medewerkers slecht presteren en slecht samenwerken. Vaak weten velen wel dat het niet goed en gesmeerd loopt, maar datgene veranderen naar een soepel lopend team/bedrijf dat goed presteert, is vaak weinigen gegeven.
Hoe je dat wel lukt? Er zijn verschillende manieren om een team weer op de rit te krijgen, maar dan moet je wel goed weten wat er speelt én hoe je het moet aanpakken. De werkwijze kan per team verschillen, afhankelijk van de individuen, maar in grote lijnen is die overal dezelfde.
Waar draait het om bij een goed presterend team?
Eén van de belangrijkste zaken voor een goed werkend team is de samenstelling ervan. Welke mensen, welke types, met welke kennis, ervaring en persoonlijkheid kan ik het best bij elkaar zetten? En welke niet? Zodanig dat alle individuen elkaars kwaliteiten uitstekend benutten en perfect samen werken?
Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld uit mijn trainingspraktijk. Tijdens een training aan medewerkers van een zorginstelling zag ik interessante en super leerzame ontwikkelingen. Ik wist de pijnpunten te signaleren en te benoemen en hen zo aan te sturen dat het een uiteindelijk een goed samenwerkend team werd dat goed presteerde. Uiteraard noem ik de zorginstelling niet bij naam, want daar gaat het hier niet om. Het gaat om de menselijke principes, de normen en waarden en de principes van interactie en teamvorming.
Aan deze trainingsdag deed een team van artsen, een verpleegkundigenteam en een team van ondersteuners (afdeling planning, secretariaat, et cetera) mee. In totaal ging het om zo’n vijftien personen.
Haperende communicatie bij een zorginstelling
De opdracht was de haperende communicatie op de werkvloer vlot te trekken. Een mooie uitdaging. Zodra ik het woord communicatie noemde, schoot één van de artsen direct al in de weerstand. Daar kon ik meteen al wat mee, met die input. Want er was nogal wat pijn en frustratie onderling, het vertrouwen in elkaar ontbrak.
Iedereen had wel wat op een ander aan te merken. Niets en niemand was goed, de sfeer was goed verziekt. Goed slecht, zogezegd. De communicatie haperde op alle fronten. De een wist het nog beter dan de ander. Iedereen had zijn eigen oplossing om de problemen op te lossen, maar met elkaar eens werden ze het nooit. Ze bleven hangen in de verwijtende sfeer. Om nog maar te zwijgen over de oude koeien die met regelmaat uit de sloot werden gehaald.
Met continu blijven praten over fouten uit het verleden bereik je natuurlijk niets. Je moet kijken naar het nu en naar de toekomst, hoe je daar met z’n allen iets moois van maakt.
Ik besloot bij deze zorginstelling meteen maar met de deur in huis te vallen door een praktische teamoefening te doen. Ik verdeelde iedereen in vijf verschillende groepen. Eén groepje van artsen, een groepje van verpleegkundigen, eentje van ondersteuners en twee groepjes met een gemengde samenstelling.
Een toren van marshmallows en spaghetti
Elke groep kreeg de opdracht in acht minuten een toren te maken van marshmallows en spaghetti. Die groep die de hoogste toren zou bouwen, zou de wedstrijd winnen. De resultaten waren grappig en vooral verhelderend. Het team van artsen ging uitgebreid debatteren over de voors en tegens en had daardoor aan het eind weinig tijd meer om te bouwen. De verpleegkundigen staken vooral de handen uit de mouwen en gingen voortvarend aan de slag. Iets té voortvarend. Ze hadden vooraf meer overleg moeten plegen. De bouwsels bleken uiteindelijk niet stevig genoeg en stortten in.
Het grappige van deze ‘wedstrijd’ was, dat de gemêleerde groepen het meest succesvol waren. Die twee groepen bouwden de twee hoogste en meest stevige torens. Deze uitkomst gaf iedereen een goed inzicht. Het inzicht dat iedereen elkaar hard nodig heeft om van de groep een succes te maken. De artsen kunnen als ‘brein’ niet zonder de praktische toepasbaarheid (handen) van de verpleegkundigen en de kennis en kunde van de ondersteunende mensen die het geheel tot een soepel proces smeden met goede op elkaar afgestemde afspraken.
Een tweede groepsoefening om de teamspirit te bestendigen
Deze opdracht vond ’s ochtends plaats. ’s Middags deed ik met hen nog een groepsoefening, om het geleerde te bestendigen. In die oefening hebben we de waarde van het team vastgesteld. De waarde van het team voor de leden onderling en de waarde van het team voor de klanten (patiënten).
Onderling ging het er vooral om, te leren dat een kritische opmerking van iemand niet bedoeld is als een aanval, maar als een manier om iets verbeterd te krijgen. Waarbij degene die de boodschap brengt, deze wel duidelijk met respect moet brengen. Anders is het logisch dat de ontvanger er niets mee wil doen.
Kernwaarden van het team op papier zetten
We hebben de kernwaarden samen op papier gezet en dat papier hebben de medewerkers de volgende dag in hun kantine opgehangen. Naderhand ben ik nog een paar keer bij deze zorginstelling geweest, voor tussenrapportages en een evaluatie. De papieren reminder is er altijd blijven hangen op een mooie zichtbare plek.
Eén van de artsen vertelde: ‘De kernwaarden hangen hier nog wel, maar eigenlijk is het niet meer nodig want iedereen handelt er nog steeds naar. We spreken de kernwaarden niet meer uit, want we weten nu van elkaar dat het goed zit. Het is ontzettend waardevol voor ons geweest dat we elkaar en elkaars kwaliteiten goed hebben leren kennen. Én dat we weten waar we als team naartoe willen’.
Succesvol samenwerken op de werkvloer
Zo creëer je dus een team van mensen dat kan samenwerken op de werkvloer. Dat doe je niet alleen met begrip kweken voor elkaar, je moet ook weten waar je als team naartoe gaat. Waar je het voor doet, welke resultaten je wilt behalen. Als dat niet duidelijk op ieders netvlies staat – zoals met het papier met kernwaarden in de kantine – dan houdt iedereen vast aan zijn eigen visie en eigen ideeën. Nu deel je het met elkaar, ontstaat er een groepsdoel en krijgt het samenwerken richting, structuur én gevoel.
Wil jij ook graag op jouw werkvloer een succesvol samenwerkend team? Laat het me weten. Ik help je er graag bij.
Want echt waar, het is zó zonde van je tijd, geld en energie om niet goed samen te werken. Hoeveel geld gooi jij nog weg aan de slechte samenwerking? Terwijl je met een goede coach, enkele praktische tips en een juiste mindset goede resultaten kunt behalen. Succes is dichterbij dan je denkt!
Hartelijke groet,
Ferdinand Aukes
P.s. Wil jij je team goed leiden? Meld je dan nu aan voor mijn gratis e-book; “Ben je een lijder of een Leider?”
Comment Section
0 reacties op “Mijn medewerkers vormen geen team. Hoe krijg ik de teamspirit er in?”