Goed leren samenwerken moet je echt leren. Pas als je echt samen werkt komen de kwaliteiten van iedereen het best tot zijn recht en dat komt de gezamenlijke (werk) prestatie weer ten goede. Een goede training, met goede gesprekken, leidt tot inzicht, meer begrip voor elkaar, tot een betere samenwerking en daarmee tot betere prestaties.
Hoe zoiets in de praktijk werkt, kan ik het beste uitleggen via een praktijkvoorbeeld uit één van onze trainingen. Daar zagen we een mooie transformatie van een team van een zorginstelling. Doordat de teamleden bij onze training echt met elkaar in gesprek raakten, bleek dat er meer kwaliteit in de groep zat dan wat er tot die tijd was getoond.
Teveel fouten dankzij irritaties op de werkvloer
Het bleek dat diegene over wie men het meest ontevreden was, uiteindelijk iemand was over wie men zeer tevreden werd. Ze werd zelfs op het gebied van samen werken in het team degene die de leiding nam. En dat terwijl zij eerst niet op de juiste plek zat en juist de grootste bron van irritatie was. Er werd niet naar haar geluisterd en zij was gefrustreerd, omdat zij haar kwaliteiten niet kon benutten. Het samen werken ging regelmatig fout, er werden teveel fouten gemaakt in het zorgteam.
Hoe we bij onze training het samenwerken van het team op de rails kregen? Dat vertel ik uiteraard graag.
Binnen het zorgteam was deels de onderlinge irritatie groot, daarnaast was men ook ontzettend lief voor elkaar. Heel bizar, want onderhuids speelde er van alles. Uit de trainingen die ik met ze deed bleek dat de irritaties vooral gingen over wie er wanneer verantwoordelijkheid moest nemen. De manager nam die verantwoordelijkheid niet, hij was vooral dienend en had geen visie. Twee bazige vrouwen uit het team bleken degenen te zijn die richting aan het team gaven.
Ik zette hen in een opstelling en daarin gebeurde van alles. Het belangrijkste was dat iedereen het had over verantwoordelijkheid nemen en dat dat te weinig gebeurde. Maar niemand was duidelijk over welke personen geen verantwoordelijk namen. Waarop een 24-jarige vrouw zei: ‘Het zal wel over mij gaan’. Ik heb haar naar voren gehaald en midden in de groep neergezet. Ik heb haar samen met haar teamgenoten laten evalueren wat zij in haar werk goed deed en wat niet. En zij mocht over zichzelf vertellen, over haar persoonlijke leven en over de motieven waarom ze voor dit werk in de zorg had gekozen.
De ruimte krijgen om jezelf te zijn
Toen kreeg ze voor het eerst de ruimte om zichzelf te presenteren en leerden haar collega’s haar pas echt kennen. ‘Waarom heb je dat nooit eerder gezegd’, was één van de reacties. ‘Ik durfde niet, ik ben de jongste van het team’, was haar antwoord. Het bleek dat ze vanuit haar jeugd al een band had met de doelgroep waarmee ze nu werkte. In haar functie kreeg ze geen ruimte haar wensen en gevoelens te ontplooien. Nu de anderen meer van haar achtergronden wisten, werd duidelijk dat er voor haar wel een meerwaarde in het team te maken was.
Nieuwe verbindingen binnen een team komt samenwerking ten goede
Het was fascinerend om te zien hoe er nieuwe verbindingen tussen de teamleden werden gelegd. De leidinggevende gaf zijn betrokkenheid naar het team aan en onderling leerden ze elkaar ook beter kennen en dat kwam de werksfeer, de samenwerking binnen het team en daarmee ook de prestaties ten goede.
We horen vaker bij onze trainingen dat mensen/collega’s elkaar beter hebben leren kennen en daardoor meer begrip voor elkaar hebben gekregen. Als je elkaars achtergronden en elkaars beweegredenen kent, weet je ook beter wat je aan elkaar hebt. Hierdoor gaan mensen echt anders samenwerken.
De vrouw van 24 uit het voorbeeld kreeg daardoor een betere positie binnen het team. Zij kreeg de rol toebedeeld de leiding te nemen in de wekelijkse feedback naar elkaar op de werkvloer. Zo veranderde zij op haar werk van een muurbloempje die geen verantwoordelijkheid nam, naar een pittige tante die de onderlinge communicatie op de werkvloer ging aanpakken en stroomlijnen. Dat is natuurlijk fantastisch. Mooi ook om te zien waar onze trainingen toe leiden.
Verandering leidt tot beter samenwerken
Diegene die eerst een goede samenwerking op de werkvloer blokkeerde of dwars zat om wat voor reden dan ook, was nu diegene geworden die het samen werken ging bevorderen en daarin de leiding nam. Prachtig! Zo zie je maar weer waar een goede communicatietraining toe kan leiden. Goede communicatie heeft op zoveel fronten invloed op de werkvloer, de werksfeer en de werkprestaties: het is gewoon onmisbaar.
Het resultaat van deze training van het zorgteam was dat men elkaar beter accepteerde en dat het personeel alerter en gemotiveerder naar het werk ging. En dat leidde weer tot minder frustraties en irritaties. Want niemand wilde zijn of haar werk slecht doen: iedereen deed zijn best. Het was vooral de slechte communicatie die een goede samenwerking in de weg stond. Toen ieders betrokkenheid duidelijk werd via onze training, bleek dat juist iedereen de slechte sfeer weg wilde hebben en graag ging werken aan een betere sfeer en verstandhouding en samenwerking.
Ze wilden het al graag, maar wisten niet hoe ze dat moesten realiseren. En dan is het fijn als er trainers zijn die mensen de ogen kunnen openen en het team weer op de rit kunnen krijgen. Als trainer wordt ik er altijd ontzettend blij en tevreden van als mensen weer goed kunnen samenwerken.
Meer weten? Ga naar de pagina: teamtraining
Comment Section
0 reacties op “Samenwerken leidt tot meer rendement”