Gratis Business check?
Meld je aan

Page content

Wég met die angstcultuur in je bedrijf

Wég met die angstcultuur in je bedrijf

Is straffen uitdelen de enige manier waarop jij je medewerkers in beweging krijgt? Creëer jij graag een angstcultuur? Je medewerkers straffen als ze zich niet aan de door jou opgelegde regels houden? Komen ze vijf minuten te laat op het werk, krijgen ze meteen een boete? Ben jij zo’n manager, zo’n directeur? Dan moet je dit blog  lezen. Het zal je ogen openen en je bedrijf laten groeien. Wég met die angstcultuur!  

Want een angstcultuur en je medewerkers aansporen door hen te straffen, is nergens voor nodig. Geef je medewerkers vertrouwen, toon belangstelling, vriendelijke en oprechte persoonlijke aandacht. En moet je dan eens zien wat er gebeurt.

Het is er bij veel bedrijven en instanties op één of andere manier in geslopen dat medewerkers gestraft worden. Omdat ze anders hun best niet doen. Hele organisaties zijn op die manier ingericht, van bedrijfsleven tot overheid. Van inklokken zodra je op je werk bent tot uitklokken als je weggaat. Om maar een voorbeeld te noemen.

Krijg je rot klussen zodra je je mening laat horen?Angstcultuur

Vrije dagen inleveren als je te laat op je werk verschijnt? Rotklussen op je bordje krijgen als je het niet eens bent met je leidinggevende? Terwijl een verschil van inzicht juist verhelderend kan zijn en tot verbeteringen kan leiden. Mits je goed met elkaar argumenteert, op een goede manier je visies uitwisselt. Op basis van wederzijds vertrouwen, medemenselijkheid en met oprechte aandacht.

Helaas ziet niet elke leidinggevende de meerwaarde van een goed gesprek en staat zijn of haar ego dat wel eens in de weg. Terwijl goede gesprekken en het delen van nieuwe ideeën en inzichten juist de basis zijn voor een florerend bedrijf. Het geldt vooral voor de leidinggevende, maar uiteraard ook voor de mensen op de werkvloer: zodra je je ego loslaat, angst de deur uit doet en open en eerlijk met je collega’s c.q. medewerkers omgaat, zal het bedrijf floreren.

Managers moeten medewerkers de ruimte geven

De leidinggevende moet dan wel de ondergeschikte(n) de ruimte geven zich te kunnen uiten zonder dat ze bang hoeven te zijn voor een strafmaatregel. Je wilt niet weten hoeveel mensen zich stilhouden uit angst voor hun baan.

Persoonlijk vind ik het bedrijf Semco van Ricardo Semler een treffend voorbeeld van hoe je een bedrijfsvoering het beste kunt vormgeven. Zijn bedrijf wordt tegenwoordig gerund door het personeel. Mensen mogen zelf hun eigen werktijd bepalen. Ze mogen de hoogte van hun loon bepalen en hun ideeën uitwerken. De omzet van zijn bedrijf is vertienvoudigd.

Lees het verhaal van Ricardo Semler en zijn bedrijf Semco

Via de zoekmachines kun je het prachtige verhaal van Semler wel vinden met alle nuttige en interessante ins en outs daarvan. Waar het mij hier in dit blog in grote lijnen om gaat is uit te leggen dat een angstcultuur de medewerkers van een bedrijf beperkt in hun functioneren. Ze gaan zich als robots gedragen, nemen geen verantwoordelijkheden meer en de productiviteit stagneert.

Terwijl wanneer mensen uit passie werken en zelf verantwoordelijkheid mogen nemen (zie verhaal Semco) dan werkt dat stimulerend en dat heeft weer een stuwend effect op de bedrijfsresultaten. Open communicatie, helderheid, betrokkenheid naar elkaar, interesse tonen in elkaars sociale aspecten. Dát zijn de dingen die de drive en passie in mensen losmaken. Dáármee worden bedrijven succesvol.

Bovendien: als mensen zelf met creatieve ideeën mogen komen zul je zien dat er veel minder ziekteverzuim op de werkvloer is dan wanneer creativiteit niet gevraagd of zelfs bestraft wordt.

Hoe het bedrijf van Semler dan georganiseerd is?

De atmosfeer binnen het bedrijf is zeer gemoedelijk. Er zijn geen vaste kledingvoorschriften, geen zitregeling en werknemers werken in open kantoren, omdat men denkt dat dat de interne stroom van informatie optimaliseert. Er zijn bepaalde hiërarchieën bij Semco maar ze zijn vlakker dan de meeste andere. Elke afdeling is verplicht om elke drie maanden haar financiële rekeningen kenbaar te maken, zodat elke medewerker de mogelijkheid krijgt er inzicht in te verwerven.

SEMCO heeft computertoepassingen ontwikkeld om het personeel te leren hoe ze de balansen en cashflowcijfers moeten interpreteren. Alle vergaderingen – met inbegrip van de directiecomités – zijn toegankelijk voor alle werknemers, waarbij iedereen het recht heeft om mee te beslissen over elk onderwerp. De arbeidsuren zijn zeer flexibel, afhankelijk van het werkterrein. CEO Ricardo Semler woont buiten de stad en bezoekt het bedrijf maar zo nu en dan. Hij gelooft dat als men de medewerkers vrijheid geeft, ze met meer verantwoordelijkheidszin gaan handelen. Volgens hem is het idee van controle een illusie.

De indrukwekkende bedrijfscijfers: De omzet van Semco is onder zijn leiding gestegen van US$ 4 miljoen in 1982 tot US$ 212 miljoen in 2003…

Dan creëer je een cumulatieve win-win situatie

Als je op zo’n manier met elkaar omgaat, op zo’n manier samen werkt, betekent het dat er niet alleen een ‘gewone’ win-win situatie ontstaat, maar zelfs een cumulatieve win-win situatie. Wat dat exact betekent leg ik je graag in één van mijn trainingen uit. Ik leg deze gedachtes en manier van werken al jaren met veel plezier uit. Ik heb verschillende bedrijven en overheden hiermee een zet in de goede richting weten te geven. En tijdens coachgesprekken op het juiste spoor weten te houden of er weer op terug gezet.

De menselijke waarde in plaats van angstcultuur

Want mensen blijven mensen en oude gewoontes slijten soms maar moeilijk. Maar het moet echt, het is noodzakelijk. Wég met die strafcultuur en wég met die angstcultuur. Dat staat succes op de lange termijn namelijk in de weg. Het levert korte termijnsuccesjes op, maar vroeger of later loopt je organisatie daarop vast. Zoiets houdt geen stand. Het gaat erom dat bedrijven en (overheids)organisaties zich leren focussen op de menselijke waarde, de waarde van hun mensen.

Dan wordt jóuw zaak ook hún zaak

Het sociale aspect van een mens. Wat doet hij en waarom? Met welke passie, welk gevoel? Vanuit welke ideeën en achtergronden? Als je die drive weet los te maken, naar voren weet te krijgen, dan werken mensen graag voor je bedrijf. En kijken ze niet op een minuutje meer of minder. Dán krijg je mensen met hart voor HUN zaak. Dan wordt JOUW zaak óók HUN zaak. Wedden?

 

Comment Section

0 reacties op “Wég met die angstcultuur in je bedrijf

Plaats een reactie


*